Dietetyk poleca

A- A A+

Owoce/warzywa

Agrest

Agrest to ciernisty krzew z rodziny agrestowatych. Jest rośliną, uprawianą w przydomowych ogródkach. Zastosowanie znalazł w kuchni w XVII wieku we Francji. Znany był również jako „owoc wróżek” wierzono, że w krzakach chowają się wróżki. Ponadto uważano, że przymocowanie gałązki agrestu do drzwi zapobiegnie nieszczęściom.

Agrest posiada szereg właściwości prozdrowotnych. Dzięki dużej zawartości witaminy C wzmaga odporność organizmu, wydolność oraz przeciwdziała bólom mięśni. Zawiera duże ilości witaminy A. Z uwagi na działanie antyoksydacyjne niszczy wolne rodniki, poprawia wygląd skóry, a nawet porost włosów. Wykazuje pozytywny wpływ na potencję oraz wzrok. Pomaga w ujędrnianiu mięśni, wzmacnia płuca i wątrobę, reguluję kwasowość. Dzięki zawartości chromu jest przydany w walce z cukrzycą. Reguluje poziom azotu we krwi.

Obfituję w witaminy z grupy B i P, które wpływają na metabolizm i przemianę materii. Witaminy grupy B oraz magnez wpływają na układ nerwowy, łagodzą stres, a także poprawiają pamięć i koncentrację. Wystarczą dwie garście dziennie surowych owoców, aby usprawnić perystaltykę. Agrest zawiera kwasy jabłkowy i cytrynowy, które wspomagają trawienie oraz błonnik. Ponadto zawiera magnez i wapń dzięki czemu wywiera pozytywny wpływ na stan zębów i kości. Owoce agrestu posiadają właściwości prozapalne, łagodzą objawy zwyrodnienia stawów. Ponadto są moczopędne, usuwają nadmiar kwasu moczowego. Ma to istotne znaczenie w profilaktyce Dny moczanowej. Agrest ze względu na dużą zawartość pektyn , które z kolei przyspieszają procesy metaboliczne oraz usuwają sole metali ciężkich jest polecany osobom z nadmierną masą ciała. Pektyny obniżają poziom cholesterolu LDL, a zwiększają poziom cholesterolu HDL. Zawiera także potas, który obniża ciśnienie tętnicze krwi oraz rutynę, uszczelniającą naczynia krwionośne. Agrest polecany jest w przypadku obfitych miesiączek czy krwotoków.

W 100g agrestu znajdziemy :

  • 41 kcal = 171 kJ
  • Węglowodany = 12 g
  • Błonnik = 3 g
  • Indeks glikemiczny = 15
  • Sód = 2 mg
  • Potas = 230 mg (5% dziennego zapotrzebowania)
  • Wapń = 20 mg  (2% dziennego zapotrzebowania)
  • Fosfor = 26 mg (4% dziennego zapotrzebowania)
  • Magnez = 10 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Żelazo = 0.5 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Cynk = 0.09 mg (1% dziennego zapotrzebowania)
  • Miedź = 0.19 mg (21% dziennego zapotrzebowania)
  • Mangan = 0.05 mg (3% dziennego zapotrzebowania)

Bomba witaminowa w postaci koktajlu, polecana dla palaczy!!!

Agrest, truskawki, banan, jabłko oraz pomarańcze należy zmiksować. Koktajl zawiera dużo rutyny i witaminy C, która usuwa wolne rodniki znajdujące się w dymie papierosowym.

Natomiast dla anemików godna polecenia jest sałatka z Agrestem, makaronem, wołowiną, kukurydzą i cebulą. Dojrzałe, kolorowe owoce zawierają żelazo oraz witaminę C, która ułatwia jego przyswajanie. Wspomaga to produkcję krwinek czerwonych.

Załączone pliki
Zasady zdrowego żywienia
Podziel się na: